Отбелязваме Международния ден за борба с рака на гърдата


Отбелязваме Международния ден за борба с рака на гърдата
Снимка: iStock/Guliver

На 19 октомври – Международен ден за борба с рака на гърдата - от 11:00 часа на "Моста на влюбените" до НДК за трета поредна година ще бъдат пуснати 1200 розови балона, пълни с хелий.

Събитието е в памет на тези от българските жени, които всяка година умират от рак на гърдата.

Инициативата ще се проведе и в знак на съпричастност с близките на починалите. Целта е да се изпрати послание до всички български жени, че от най-голямо значение в битката с болестта е установяването й в начален стадий.

Инициативата е част от кампанията по отбелязването на Световния месец за борба с рака на гърдата – октомври. Тя се организира за трета поредна година по инициатива на Първа САГБАЛ "Св. София“, в партньорство със Столична община и Фондация "Една от 8".

За пръв път кампанията бе реализирана през 2013 г. Тогава в нея участваха Военномедицинска академия и УМБАЛ "Св. Марина“. Една година по-късно към инициативата се присъедини Специализираната болница за активно лечение по онкология – София. През тази година в кампанията се включват още УМБАЛ "Александровска“, УМБАЛ "Св. Анна“-София, Първа МБАЛ-София, Четвърта МБАЛ-София и Пета МБАЛ-София.

По повод на Международния ден на рака на гърдата, ви предлагаме няколко често срещани митове за коварната болест.

Мит: Ракът на гърдата се превръща в епидемия сред младите жени.

Истина: Въпреки, че повече жени са в риск, 95% от случаите на рак на гърдата са при жени на възраст над 40 години и повече от ¾ - при жените над 50, пише zdrave.bg.

Мит: Ракът на гърдата убива повече жени, от която и да е друга болест.

Истина: Повече жени (данните са за САЩ – б.н.) умират от сърдечно-съдови заболявания и рак на белите дробове. В допълнение – 96% оцеляват от рак на гърдата за 5 годишен период, ако ракът не е с метастази при диагностицирането му. Ранното диагностициране е ключът за оцеляване!

Мит: Жени, при които няма фактор “наследственост” на заболяването, не са изложени на риск.

Истина: Повечето от жените, диагностицирани с рак на гърдата, нямат близки роднини (майка, сестра или дъщеря) с това заболяване. По тази причина, всички жени би следвало да си правят профилактични изследвания.

Мит: Мамографията е болезнена.

Истина: Съвременната мамографска апаратура е направена така, че да направи минимално усещането за дискомфорт, но притискането на гърдата е най-същественото за получаване на качествена мамография. Тъй като гърдите може да са чувствителни непосредствено преди или след менструация, би било по-добре, ако жените си правят изследването през друго време.

Мит: Дезодорантите против изпотяване и сутиените предизвикват рак на гърдата.

Истина: Този слух се разпространява все по-бързо, но няма нито едно проучване, което да доказва, че използването на дезодоранти и какъвто и да било вид сутиен увеличават риска от рак или още по-малко – са причина за заболяването. Основните предпоставки за развитие на рак са женският пол и напредването на възрастта.

Мит: Откриването на рак на гърдата означава задължително загуба на млечната жлеза.

Истина: Преди време мастектомията е била стандартна терапия, но сега много жени имат повече от един избор. Комбинацията от лумпектомия и радиотерапия се прилага много по-често.

Какво е необходимо да правите, за да сведете риска за развитието на рак на гърдата до минимум:

При жените над 40 години:

- Всяка година си правете мамография;

- Правете преглед на гърдите при медицинско лице ежегодно;

- Правете сами преглед на гърдите си, като ги опипвате редовно. Веднага съобщете за каквито и да било промени в тях на вашия лекар.

При жените от 20 до 39 години:

- Правете преглед на гърдите при медицинско лице на всеки 3 години;

- Правете сами преглед на гърдите си, като ги опипвате редовно. Веднага съобщете за каквито и да било промени в тях на вашия лекар.

 

Етикети:
Iwoman.bg

Още от Здраве


Реклама

Животът не се мери с броя вдишвания,а с моментите които спират дъха ни!

Джордж Карлин

Най-четени | Най-нови


виж всички виж всички
Реклама