Истини и заблуди: захарта или мазнините


Истини и заблуди: захарта или мазнините
Снимка: iStock

Кои макронутриенти имат отношение за напълняването? Захарта (като частен вариант на въглехидратите) или мазните? През последните 40-50 години мнението на специалистите варира от едната крайност в другата, а и влиянието на лобитата на различните индустрии не спира. Но къде е истината?

От гледна точка на теорията за калориите, 1 г мазнини = 9 ккал, а 1 г въглехидрати = 4 ккал. Метаболизирането им, обаче, е много различно. Захарта, която консумираме днес в десерти, шоколади, газирани напитки и полуфабрикати, е много различна и силно преработена (рафинирана) от онази, която сме еволюирали да разграждаме от плодовете. Въглехидратите са важна част от нашето хранене, но тази захар е вредна за нашето тяло и тя причинява зависимост, също както наркотиците.

Рафинираната захар изключително бързо се разгражда и усвоява от организма ни и в това се заключава едно от най-лошите й влияния, защото много скоро след това отново се чувстваме гладни и уморени, поради липсата на енергия. Ние се нуждаем от комплексни въглехидрати, но потребността ни от захар е изключително малка — за да функционира мозъкът — един плод дневно. Излишъкът, от друга страна ,се свързва с червените кръвни клетки и ги прави нееластични, което е предпоставка за задържане на кръв в капилярите и разширяване на вените по крайниците.

Мазнините са важна част от здравословното хранене и с повишената си калоричност те са източник на енергия. Освен това съдържат витамин А и D и помагат на тялото ни да преработва важни за него вещества. В природата съществуват над 1300 вида мазнини. Наситените мазнини (в мазното месо, сиренето и маслото) влияят на лошия холестерол и риска от сърдечно-съдови заболявания. Транс мазнините (от месото и млякото) също имат по-негативно влияние върху здравето и линията ни и не бива да са повече от 2% от менюто ни. Не на последно място, хидрогенираните мазнини (маргарин) са изключително вредни и следва напълно да се отбягват.

Пример за полезни мазнини са ненаситените. Те се съдържат в мазните риби (сьомга, треска, тон и сардини), в авокадото, в ядките и семената, в зехтина (особено студено пресования). Ненаситените мазнини като омега-3 и омега-6 способстват за намаляне на кръвното и килограмите ни, като регулират метаболитните процеси в организма. Те също са храна за мозъка и поддържат гъвкави и еластични кръвоносните съдове.

Особено опасна е комбинацията на въглехидрати от типа на рафинираната захар и наситени мазнини. Този тандем е основният виновник за мазнините, които трупаме, когато застуди. Всеки път, когато тялото ти получи повече енергия, отколкото има нужда, то синтезира мазнини и ги складира в черния дроб, и депата по тялото, според инструкциите на хормоните.

 

Етикети:
Iwoman.bg

Още от Здраве


Реклама
Реклама

Животът е дръзко приключение или нищо.

Хелън Келър

Най-четени | Най-нови


виж всички виж всички
Реклама
Реклама