Какво знаят българите за устойчивото използване на технологиите?


Какво знаят българите за устойчивото използване на технологиите?
Снимка: Envato

Грийнуошинг, кръгова икономика, рециклируеми опаковки – поставени под шапката на устойчивото развитие, тези понятия попадат все по-често в речника ни, в контекста на негативния отпечатък върху околната среда и неговото ограничаване. Днес, когато информацията по темата изобилства в интернет, наваксването с новите тенденции и терминология се оказва сериозно предизвикателство пред някои потребители. Следвайки своята мисия да помага на хората да се информират за устойчивостта и отговорното използване на технологиите, Yettel провежда ежегодно проучване за изследване на осведомеността по темата. По този начин компанията идентифицира къде са пропуските и се стреми да фокусира усилията си именно там.  Ето какво показват резултатите от допитването през 2024 г.

Най-много знаем за рециклирането 

Темата за рециклирането на отпадъците и използването на биоразградими или рециклируеми опаковки се възприема като най-близка от участващите в анкетата – съответно 74% и 68% от хората посочват, че са запознати с двете определения. В топ 5 на най-познатите понятия потребителите посочват още доброволчеството, глобалните климатични проблеми и устойчивите вериги за доставки.

В технологичния сектор рециклирането на излязлата от употреба техника е ключов инструмент за справяне с електронните отпадъци – най-бързо растящият поток от отпадъци в света. Повече от 15 години Yettel работи активно за намаляване на този вид замърсяване – първо, като информира потребителите относно проблема и неговия мащаб, а след това – като прави рециклирането на електронните устройства лесно и достъпно за всички. 

За втора поредна година телекомът отчита нарастване на информираността на потребителите, че сред мобилните оператори има такива, които събират и рециклират стари устройства. От 65% през 2022 г. и 76% през 2023 г., днес делът им вече достига 79%. Макар едва 10% от хората да рециклират старата си техника на практика, 69% изразяват готовност да започнат да го правят в бъдеще. Програмата на Yettel „Рециклирай и спести“ подкрепя тази тенденция, като предлага отстъпки за нови устройства при предаване на стари и така стимулира действията в полза на природата.

В резултат на това брандът все по-често се асоциира със събирането и рециклирането на неработещи електронни устройства. За последната година потребителите, които свързват Yettel с тази практика, нарастват с 6 процентни пункта и вече представляват 74% от всички, участвали в анкетата.

Непознати термини

В дъното на класацията са определенията за кръгова икономика, надлежна проверка на доставчиците и грийнуошинг (от англ. greenwashing), с които потребителите не са добре запознати. Това подсказва, че информираността за по-специфични и нови концепции в областта на устойчивото развитие остава ограничена.

С инициативи като „Зелената кауза“ и „РЕЦИКЛАТОРЪТ на Yettel“ телекомът допринася за повишаване на осведомеността на хората – първата стъпка от възприемането на устойчивите практики. Тези усилия намират изражение в целта на компанията да достига до 2,5 млн. души годишно с посланията за природосъобразен начин на живот и отговорно използване на технологиите.

Малка част от потребителите са наясно с измерването на екологичността на смартфоните

Рейтинги, които измерват екологичната устойчивост на смартфоните – от добиването на суровините и употребата им до рециклирането в края на живота им, са познати на под 20% от участвалите в анкетата. Тези класации дават възможност на потребителите да взимат информирани решения на базата на стандартизирана оценка на въздействието върху околната среда. Хората, които се интересуват от подобна информация, поставят на първо място издръжливостта на устройствата, а след това нареждат възможността за ремонт и последващо рециклиране.

Все по-големи очаквания към бизнеса

Кой трябва да носи отговорността за насърчаването на устойчивото развитие? Този въпрос често поражда полемика, заради разликата в нагласите и очакванията на хората. Макар в част от отговорите държавата, частният сектор и обществото (хората) да присъстват поотделно, всеки втори българин смята, че и трите страни следва да работят в синхрон за прилагането на устойчиви практики.

Според данните от допитването най-високо се оценяват усилията на бизнеса, а 42% от анкетираните дори биха предпочели продукти или услуги от компании, които подкрепят устойчиви каузи. Вниманието на потребителите привличат най-често използването на опаковки, които могат да се рециклират (52%), влагането на рециклирани материали (47%) и преминаване към енергия от възобновяеми източници (40%).

Yettel също обръща сериозно внимание на прехода към нисковъглеродна икономика. От 2023 г. електроенергията, необходима за покриване на 85% от потреблението на мрежата на оператора и 80% от останалите операции, се осигурява от 123 MW фотоволтаична централа. Мащабният проект е важна стъпка от плана на Yettel за декарбонизация,  който помага за спестяването на близо 33 хиляди тона въглеродни емисии на година. Благодарение на него се очаква през 2024 г. телекомът да намали с 60% въглеродния си отпечатък в обхват 1 и 2 (емисиите, над които компанията има пряко влияние).

Етикети:
Iwoman.bg

Още от Любопитно


Реклама

Мъжете може да са открили огъня, но жените са открили как да си играят с него.

Най-четени | Най-нови


виж всички виж всички