Как да работим под стрес


Как да работим под стрес
Снимка: Thinkstock/Guliver

Работата в стресови ситуации никак не е лека, но всичко е въпрос на психика. Начинът, по който се справяме под напрежение, зависи от инстинктивната ни реакция спрямо нея в първите моменти от сблъсъка – дали я приемаме като предизвикателство, с което трябва да се преборим, или като заплаха, от която трябва да се боим. Това до голяма степен е въпрос на инстинкт – затова ни се струва, че някои хора са програмирани да се представят добре под напрежение. Но винаги има няколко метода, с които ще повишите шансовете си за успех, дори да не сте от малкото щастливци, които могат да блеснат при всякакъв вид обстоятелства. Ето какво съветва Бърнард Мар, писател и водещ бизнес експерт, пред LinkedIn:

1. Подгответе се и после пак се подгответе

В голяма степен, страхът от типа "сценична треска”, който изпитваме, когато от нас се изисква да се представим на ниво, възниква в резултат на притеснението, че не сме достатъчно подготвени – ще си забравим репликите, ще изглеждаме като идиоти, техниката ще се повреди или ще се спънем на сцената. Най-добрият начин за справяне с тези тревоги е усърдната подготовка. Научете репликите си наизуст отзад напред, изпробвайте всички микрофони, колони и прочее предварително, разходете се по сцената – всичко, което ще ви накара да се почувствате по-комфортно.

2. Поиграйте на "Ами ако?”

Сигурно ви звучи абсолютно нелогично, но опитайте. Оставете ума си да нарисува възможно най-лошите сценарии – компютърът ви се подпалва, шефът ви заспива, публиката ви освирква, – а после помислете как бихте се справили с тях, за да постигнете успех. Гарантирам ви, че ако нещо се обърка, то няма да е чак толкова катастрофално, колкото ужасяващите мисли, които са минали през главата ви. Освен това, вече ще сте добре подготвени, за да посрещнете всяка една неприятна ситуация.

3. Репетирайте наум

След като сте поиграли на "Ами ако?” и сте премислили дори най-абсурдните развои на събитията, спрете. Изпадането в паника е възможно най-лошото нещо, което можете да си причините. Вместо това, в дните или часовете преди големия момент си представете как се разхождате в парка. Ако ви е трудно, опитайте да се сетите за някой свой голям успех и се фокусирайте върху детайлите – гледки, миризми, звуци и чувства. Опитайте да се потопите напълно във фантазията си.

4. Позитивни разсъждения

Ако умът ви постоянно залита към негативните сценарии – "Ще се проваля и всички ще ми се смеят! Никога няма да преживея този срам!”, – стресът, под който се намирате, ще се увеличи драстично. За да избегнете този резултат, изберете 2-3 позитивни думи и фрази – като например "дишай", "запази концентрация" и "дай най-доброто от себе си", – за които смятате, че ще ви осигурят необходимия позитивизъм.

5. Елиминирайте възможно най-много от негативните сценарии, като си създадете подходящи навици

Едва ли бихте искали да си търсите ключовете преди голямо интервю, или пък да се панирате, когато компютърът ви се повреди преди важна презентация. Подобни неприятни обстоятелства бихте могли да избегнете, като си създадете подготвителна рутина. Можете, например, да поставите костюма си на леглото вечерта преди важното събитие. Направете допълнителни копия на презентацията, разпечатайте я на хартия и разберете откъде бихте могли да си намерите допълнителна техника, ако нещо се обърка. Опитните фотографи и организатори на събития винаги разполагат с „комплект за първа помощ”, който съдържа неща, за които от опит знаят, че могат да им бъдат от полза. Създайте си собствен пакет за стресови ситуации.

С практика и подготовка, дори онези, които не са благословени с дарбата да се справят блестящо под напрежение, могат да се отпуснат, да действат със смелост и лекота и да се адаптират по-бързо към напечените ситуации.

Четете още интересни статии в бизнес сайта ни Expert.bg

Етикети:
Iwoman.bg

Още от Кариера


Реклама
Реклама

Няма проблем човек да се пуска по течението, стига да може след това да се върне.

Миг Джагър

Най-четени | Най-нови


виж всички виж всички
Реклама
Реклама