Д-р Райна Стоянова, която е на "ти" със здравословното хранене

  • Д-р Райна Стоянова, която е на
    Дата: Снимки: Личен архив
Дата: 31.10.2019 Снимки: Личен архив
Iwoman.bg

Всички искаме да сме здрави и да изглеждаме добре, но понякога сами се саботираме, подценявайки важността на храната и активния начин на живот. Както е казал Джим Рон: "Грижете се за тялото си. То е единственото място, където трябва да живеете". И тъй като ние сме напълно съгласни с него, си поговорихме с д-р Райна Стоянова, която е експерт в храненето. Тя ни посъветва как да ядем балансирано, кои суперхрани да включим в менюто си и как да засилим имунитета си през студените месеци.

Опишете се с три думи.

Енергична, адаптивна и свободолюбива.

Защо започнахте да се занимавате с медицина и по-точно диетология?

Честно казано, винаги съм знаела, че ще стана лекар и никога не съм се питала защо. Вероятно е вярно, че нашата професия е призвание. Всъщност, специализирам ендокринология и болести на обмяната в УМБАЛ "Царица Йоанна- ИСУЛ" под ръководството на доц. Даниела Попова.

Кой е правилният начин да се храним здравословно и какво препоръчвате на хора, които искат да променят хранителните си навици или телосложението си?

Няма универсална система от правила за здравословно хранене. Уместно е всеки конкретен случай да бъде консултиран, изследван и посъветван спрямо обективизираните му нужди, навици, възникнали заболявания и т.н. Така казано - няма универсален правилен начин за здравословно хранене, но бихме могли да обобщим, че основната препоръка е да се храним балансирано с максимално количество здравословно приготвена храна.

Какво е мнението ви за диетите и хранителните режими?

Спазването на стриктни хранителни режими в някои случаи е жизнено необходимо, в други препоръчително, а в трети – може да бъде просто въпрос на лично желание и/или вътрешна потребност. Мнението ми, разбира се, варира в зависимост от конкретния случай. Лично аз не съм привърженик на крайните диети, монодиетите и гладуванията, особено ако не са изрично необходими и назначени от специалист.

Кои са най-големите опасности, които хранителната индустрия крие?

Хранителната индустрия все повече и повече се стреми да задоволи нарастващата потребност на потребителите към по-здравословно и балансирано хранене. На пазара се предлагат достатъчно "олекотени" храни и напитки, с намалено съдържание на сол, захар, консерванти и стабилизатори, освен това се създават и "био" линии на продуктите.

Така че, компаниите, които държат на името си, със сигурност са предприели мерки по посока подобряване качеството на продуктите си. От потребителите се изисква да бъдат активни и да четат осъзнато етикетите на храните. Разбира се, по-здравословна от домашно приготвената храна няма, но в днешното забързано ежедневие приготвянето на храна вкъщи не винаги е лесно постижимо. Трябва да кажем, обаче, че все повече навлиза така наречената "slow food" и "local food" култура по ресторантите и може би не малка част от българите започват да се замислят за съдържанието в чиниите си.

Как е най-добре да се храним, ако искаме да осигурим здравословно състояние на чревния микробиом?

Микробиомът или колониите от бактерии, вирусии други микроби, населяващи червата, е ключов фактор не само за физическото, но и за психичното здраве на човека. Днес вече се възприема становището, че храната или поне някои от нейните съставки, играят ролята на "хормони" по отношение на микробиома. При животните вече има множество доказателства, които показват, че чревният микробиом е отговорен за наднормено тегло и затлъстяването. Микрофлората на хората с наднормено тегло и затлъстяване има по-висок капацитет за използване на енергията от храната, като по този начин се осигуряват субстрати, които могат да активират липогенни пътища. Проучванията, занимаващи се с така нашумелия напоследък синдром на пропускливото черво и свързаните с него заболявания, доказват явната ефективност на добавките от пробиотици, съчетано с промени в начина на живот в сравнение само с промени в начина на живот. Бактериалното разнообразие в червата е маркер за здраве на микробиомно ниво и всъщност стремежът е именно към обогатяване на видовете микроорганизми като вид и количество. Тук мога да ви разкажа и един любопитен факт- първото проучване, касаещо бариатричната хирургия, в същността си не е било иницирано с цел промяна на микробиома, но един от неговите резултати е именно този: "Много бързо след интервенцията микробиомът се обогатява, тоест се разнообразява". В този смисъл храната, богата на "ПРЕбиотици" - "хранителните" субстрати на бактериите в червата ни, фибрите, както и консумацията на естествено ферментирали храни, каквито са българското кисело мляко, туршията, киселото зеле, чаят комбуча и д.р. могат да помогнат. Суплементацията с пробиотици също може да бъде полезна, но крие рискове, затова всеки конкретен случай трябва да бъде консултиран.

Как да поддържаме имунитета си през сезони като есента и зимата, когато настинките са най-чести?

Правилното хранене, повишеният прием на зеленчуци и плодове, адекватният режим труд-почивка са ключови и би трябвало да са достатъчни за правилното функциониране на имунната ни система при активните хора в млада и зряла възраст. За повишаване на защитните сили на организма природата се е погрижила като именно през този преходен сезон ни предоставя изобилие от плодове и зеленчуци, събрали слънчевите лъчи на лятото. Можем да използваме допълнително средства от народната медицина, като черен бъз, ехинацея, пчелни продукти (клей, прополис), чесън, билки и т.н. Допълнително, на пазара се появиха хранителни добавки и храни, комбиниращи съставки, специално създадени за повишаване имунната защита на организма. Като лекар, не бива да пропускам да кажа, че отново приемът на имуностимулатори и имуномодулатори е уместно да бъде добре оценен и назначен от специалист.

Как влияят суперхраните?

"Суперхраните" са вече не толкова нова, но все така модерно-звучаща дума за назоваване на функционалните храни - естествени природни продукти, които имат множество полезни, дори целебни свойства върху здравето ни. Те влияят по различен начин на организма, като комбинират повече от едно полезно действие. Обикновено са извор на антиоксиданти с висок потенциал, имат имуностимулиращо действие, някои от тях увеличават способността на тялото да се самоизлекува, други покачват нивата на серотонина и съответно действат като естествен антидепресант. Типичен пример за "суперхрани" са меда и пчелните продукти - всички сте чували за множеството полезни ефекти от приложението на мед и производните му. Цяло направление в медицината е посветено на изучаването на терапевтичния потенциал на меда, а именно апитерапията.

Кои суперхрани бихте препоръчали?

- Индивидуално е. При нужда от стимулиране на имунитета - може да се препоръча мед, черен бъз, арония, шипки, годжи-бери, алое-вера и т.н. При необходимост от покачване на енергийните нива, либидото и хормонорегулация - може да се препоръча корен от мака. Ако трябва да съм съвсем изчерпателна - на пазара се появиха готови комбинации от суперхрани, съчетани според конкретните нужди на организма - за стимулиране на мозъчната дейност, за баланс на хормоните и т.н , които са наистина уникални по състав и свойства и най-важното е, че са съвсем лесни за употреба, тъй като директно могат да се добавят към смутита и други напитки или храни. Такива например са Ancestral Superfoods – покълнали и ферментирали функционални храни, които са богати на лесно усвоими хранителни елементи. Те подпомагат имунната система и обмяната на веществата, като част от едно балансирано и здравословно хранене.

Научете за създателя на Ancestral Superfoods ТУК!

Какво най-много харесвате в себе си?

Харесвам в себе си мобилизацията и упоритостта, на които съм способна, когато се опитвам да постигна целите си, харесвам усмивката си, за която благодаря на милата ми майка и може би умението ми да импровизирам, да не се стресирам и да излизам от напрегнати ситуации по съвсем естествен начин.

А какво бихте променили?

Бих променила наивността и безусловното доверие, с които подхождам към хората и често пъти се чувствам глупаво. Бих променила и колебливостта си и безкрайно дългото вземане на решения особено в личния си живот. Бих променила темпераментния си нрав, който доста често пречи. Бих променила склонността си да закъснявам винаги за навсякъде. Бих променила работохолизма си в посока на повече време за себе си и семейството си. Бих променила ръста си и някои пропорции…. този списък няма край.

Една жена трябва...

трябва всичко да може, даже и да бъде мъж в много ситуации.

Какъв е вашият свят?

В момента ми е трудно. Специализирам, работя, занимавам се с наука. Не ми стига времето за нищо. Но вярвам, че това е етап и път, по който минавам, за да дойдат по-добри времена. Използвам възможността да благодаря на семейството си за помощта, която винаги безусловно са ми оказвали и без което едва ли бих успяла да се справям и да съм това, което съм.

Instagram

Етикети:

Общо коментари | 0  Напиши коментар
Твоят коментар
Съгласявам се с общите условия за ползване на сайта
Всички полета са задължителни.
Коментарите подлежат на коментар.