Бен Афлек на 50: Възходи и падения


Бен Афлек на 50: Възходи и падения
Снимка: Getty Images

Актьорът, режисьор, сценарист и продуцент навършва 50 години днес, 15 август.

Бен Афлек е живото въплъщение на сентенцията: "Който лети високо, пада болезнено". Той може да се похвали с една от най-драматичните кариери в Холивуд - след всяко изкачване към върха винаги го очаква много неприятно падане. "Той се изкачи до върха, падна и после се върна обратно. Преминал е през всичко, което Холивуд може да предложи", казва за него най-добрият му приятел Мат Деймън.

Първи стъпки

Всеки актьор има история на успеха, момент от живота, който определя кариерата му. Най-блестящият момент за Бен Афлек несъмнено е излизането на филма "Добрият Уил Хънтинг", на който той е съавтор заедно с приятеля си от детството Мат Деймън.

Афлек израства в градчето Кеймбридж в покрайнините на Бостън, където се намира Харвард - един от най-престижните университети в САЩ. Майка му работи като начална учителка, а баща му, неуспял писател, никъде не се задържа дълго и е дърводелец, механик и дори пазач в Харвард. Познат на семейство Афлек работи в кастинг агенция, така че още от детството си Бен получава малки роли в телевизионни предавания. Единственият човек, който се увлича от кино, е съседът му Мат, две години по-голям от него. Заедно започват да мечтаят за Холивуд, а когато порастват, дори правят бизнес план за завладяването му. Приятелите дори откриват обща банкова сметка, от която използват средства за пътуване до Ню Йорк за прослушвания. Първоначално нито един от двамата не планира да прави свой собствен филм. Мат се записва в Харвард, а Бен продължава да ходи на кастинги.

"Наскоро видях новината за рестартирането на "Бевърли Хилс 90210". Страшно е да си представя на колко години съм - сега правят римейкове на проекти, в които не ме взеха, когато започнах", шегува се актьорът.

Афлек се сприятелява с новия талант на 90-те години - независимия режисьор Кевин Смит. Тогава той участва в "Supermarket Party Boys", където играе главния злодей, а след това и в романтичната комедия "Chasing Amy". Всичко това е доста хубаво и събира положителни отзиви от критиците, но очевидно не може да осигури на Афлек световната слава или поне повече или по-малко стабилна работа в Холивуд. А мислите му са на съвсем друго място.

"Добрият" Бен Афлек

Докато е в Харвард, Деймън пише разказ за един гениален човек на име Уил Хънтинг и го дава на Афлек да го прочете. Решават да го превърнат в сценарий. Завършеният сценарий бързо намира купувач - студиото Castle Rock Entertainment плаща на младите таланти около 600 000 долара. Но това е само началото на мъчителното им пътуване.

"Добрият Уил Хънтинг" не може да се нарече кошмарна продукция, но е доста близо до това. Първо, студиото моли приятели да преработят сценария. Има две противоречиви линии: личните проблеми на Уил с приятелката му и връзката му с психотерапевт, и детективска линия с преследване от ФБР. Трябва да се избере една и сценаристите са силно посъветвани да се съсредоточат върху междуличностните отношения на героя и да забравят за екшъна. Неуловимият Терънс Малик (режисьорът с отшелнически живот и странящ от пресата) също има неочакван принос към сценария. Той предлага на приятелите да променят края и те веднага се съгласяват с него.

Деймън и Афлек настояват и двамата да играят във филма, което, разбира се, абсолютно не устройва студиото - никой не иска да прави проект с двама млади, неизвестни актьори. Поради тази причина Castle Rock им предлага възстановяване на сумата и намиране на нов купувач при техните условия, или филмът ще бъде направен без тях. В отчаянието си Афлек предлага сценария на Кевин Смит. Той не режисира Уил Хънтинг, но му намира продуцент - небезизвестният Харви Уайнстийн. С това в проекта се появява така необходимата звезда.

Възходи и падения

"Добрият Уил Хънтинг" носи на Афлек и Деймън "Оскар" за най-добър оригинален сценарий и превръща 25-годишния Афлек в най-младия носител на статуетката в тази категория. Актьорът все още държи този рекорд. Следва "Армагедон", където той играе красив сондьор, който отива на астероид, за да спаси човечеството. Към престижния "Оскар" се прибавя и гръмка слава. Режисьорът Майкъл Бей кара Афлек да си смени зъбите, да отслабне, да напомпа мускули и да придобие тен.

"Това беше Холивуд, какъвто не бях виждал досега. Двете снимачни площадки бяха превърнати в огромни астероидни кратери и дори не се замислих колко абсурдна е темата", спомня си актьорът.

Промяната на външния вид и компромисите с логиката се отплащат напълно, особено след поредния удар на Бей – "Пърл Харбър". Афлек се превръща в международна звезда и секс символ, а след като започва да се среща с певицата и своя колежка Дженифър Лопес, медийното внимание придобива застрашителни мащаби. И колкото повече се засилва медийната истерия около аферата на актьора с Лопес, толкова повече се влошава кариерата му.

Медиите наричат двойката "Бенифър", а Афлек започва да се радва на луда популярност. "Daredevil", "Gigli", "Payback Hour", "The Misfits" – всички те се оказват по своему провали. След това той признава на Деймън: "Намирам се в най-лошата ситуация в живота си. Мога да продавам списания, но не и билети за кино."

След поредица от неуспехи обаче следва възход: Афлек се разделя с Лопес, защото вече не може да понася засиленото медийно внимание, жени се за Дженифър Гарднър и се пробва в режисурата. Дебютният му трилър "Goodbye, Baby, Goodbye" с участието на брат му Кейси Афлек, въпреки че не печели милиони в боксофиса, получава положителни отзиви и доказва, че Афлек може да бъде добър режисьор. Това се потвърждава от още по-успешния екшън "Градът", а политическият трилър "Арго" за кризата в Техеран печели три Оскара и връща Афлек на Олимп. Изглеждаше, че актьорът и режисьор се е върнал на бял кон, но това не е така. Успехът е последван от развод, алкохолизъм и неуспешни опити да превъплъти Батман, което показва, че е време да спре да прави това, което искат другите, и да помисли какво иска самият той.

А самият той иска да прави проекти, които, дори и да не му донесат огромна слава и търговски успех, са интересни в творческо отношение. Така 25 години след дебюта си Афлек и Деймън се събират отново, за да напишат сценария за историческата драма "Последният дуел". Смешни прически, старофренски и Ридли Скот като режисьор - Афлек наистина се наслаждаваше на снимките, особено след депресиращия и тежък "Лигата на справедливостта". "Последният дуел" се провали в боксофиса, но на кого му пука? Важното е, че актьорът се гордее с проекта. "В кариерата си съм направил около 10 филма, с които наистина се гордея, 20, за които имам доста противоречиво мнение, и 10, за които много съжалявам", сподели той.

Изглежда, че актьорът отново е във възход. Участва в няколко нискобюджетни, но солидни драми, които се превръщат в много лични за актьора: "Извън играта", където играе треньор алкохолик, и "Нежният бар" на Джордж Клуни, който му напомня за детството. Освен това той се събра отново с дългогодишната си любов Дженифър Лопес. Афлек най-накрая е на мястото си и медийното внимание явно вече не го плаши.

"Никога не съм възприемал славата като благодетел. Може би на няколко пъти са ми прощавали за превишена скорост или са ми давали маса в хубави ресторанти, но за мен винаги смисълът е бил в самата работа. Иначе, каква е стойността на всичко това? То е разрушително, променя отношенията с близките. Но времето е показало, че кризата идва именно за да ви покаже да продължите напред: "По дяволите с това, то не работи, затова ще опитам нещо друго". От неуспехите съм научил много повече, отколкото от триумфите", признава актьорът на своя 50-ти рожден ден. 

Източник: БГНЕС

Етикети:
Iwoman.bg

Още от Звезди


Реклама
Реклама

Лошата новина е, че времето лети. А добрата новина е, че ти си пилотът.

Майкъл Алтшулер

Най-четени | Най-нови


виж всички виж всички
Реклама
Реклама