Аюрведични правила за хранене


Аюрведични правила за хранене
Снимка: Thinkstock/Guliver

През денонощието на всеки 4 часа се сменят последователно три периода, твърди древната индийска традиция. Първият период е покоят (Капха), вторият - енергийната активност (Пита), а третият - периодът на двигателната активност (Вата). Тези периоди според Аюрведа са свързани със слънчевата активност.

Капха започва от изгрева на слънцето до 10 часа. Като правило утрото е спокойно и на физиологично ниво на организма това се отразява със спокойствие и тежест на тялото.

Пита продължава от 10 до 14 часа и се характеризира с високото разположение на слънцето. През това време хората са особено гладни, т.е. “храносмилателният огън е най-силен”.

Вата продължава от 14 до 18 часа. Слънцето е нагряло земята и въздуха. Започва движението на въздушните маси, появява се вятър и всичко се движи - люлеят се клоните на дърветата, тревата, водата и т.н. Вата е периодът на най-голямата работоспособност.

След това всичко се повтаря: от 18 до 22 часа - Капха, от 22 до 2 часа - Пита, от 2 до 6 часа - Вата. Именно в този ритъм според Аюрведа живеят всички растения и животни. Такава активност се наблюдава както при дневните, така и при нощните птици.

Изхождайки от тези предпоставки, Аюрведа дава следните препоръки за хранене през деня:

1. Ставайте в периода Вата, т.е. малко по-рано от 6 часа и ще бъдете активни през целия ден. Ако ставате в периода Капха, ще бъдете инертни.

Изпийте чаша топла вода. Вата засилва работата на червата и способства за "евакуацията" на съдържанието в дебелото черво.

2. При появата на глад - закусете с плодове.

3. В периода Пита (особено от 12 до 14 часа), когато храносмилателният огън е най-силен, изяжте по-голямата част от ежедневната си храна. Това трябва да бъдат продукти, богати на скорбяла, в която трябва задължително да присъстват и зеленчуци, за да получите максимално количество енергия. След това се изправете на пети и дишайте през дясната ноздра - така ще се увеличи храносмилателният огън.

4. В периода края на Вата - началото на Капха (18-20 часа) изяжте своята лека вечеря - преди залез слънце. Слънцето залязва и храносмилателният огън намалява. През този период се препоръчва храна, богата на белтъчини, която да възстанови изразходените структури на тялото. Необходими са и повече зеленчуци за по-доброто усвояване на продуктите. Повторете процедурата, която извършихте непосредствено след обяда.

Източник: dieti.info

Етикети:
Iwoman.bg

Още от Здраве


Реклама

Животът не се мери с броя вдишвания,а с моментите които спират дъха ни!

Джордж Карлин

Най-четени | Най-нови


виж всички виж всички
Реклама