Дисциплината не е за наказание. Тя е за обучение. И въпреки това, идеята, че децата слушат само когато им се крещи или че един шамар ще ги накара да се държат добре, все още тихо витае в много домакинства. Тя се предава предимно през поколенията, вярвайки, че е „строга любов“. Но истината е, че дисциплината, основана на страх, може да спре детето в момента, но не го учи на „защо“ зад действията му. Това, което оставя трайно впечатление, е връзката, а не контролът. Ето пет възпитателни начина, които коригират поведението, без да се повишава тон – или ръка.
Пауза. Дишайте. Оставете бурята да отмине, преди да реагирате
Съществува популярно схващане, че дисциплината трябва да бъде незабавна. „Действайте бързо или никога няма да се научат“, казват те. Но истината е, че в разгара на момента емоциите, а не уроците, водят пътя. И когато емоциите се сблъскват, никой не печели. Това, което работи по-добре, е кратка пауза. Няколко бавни вдишвания. Момент на мълчание. Това показва, че големите чувства са приемливи, но не е нужно да контролират момента. Тази кратка пауза се превръща в силен пример. С течение на времето децата започват да отразяват това спокойствие, дори по време на собствените си изблици на криза.
Още: 6 навика, които децата трябва да възприемат, за да се наслаждават на трудните неща
Коленичете до нивото на очите си, това променя всичко
Може да звучи твърде просто, но в това има дълбока магия. Да стоите изправени, докато говорите, може да изглежда плашещо за малките. Лесно е да забравите колко малки и претоварени могат да се чувстват, когато светът на възрастните се извисява над вас. Колениченето или сядането до тях моментално променя енергията. Зрителният контакт става по-нежен. Тонът се омекотява естествено. Това не само насърчава по-добро слушане – то изгражда доверие. Децата не се съпротивляват, защото са „палави“. Често се съпротивляват, защото се чувстват нечути или несигурни. Спускането до тяхното ниво премахва тази невидима стена.
Понижете гласа, понякога шепотът говори най-силно
Колкото по-силен е гласът, толкова по-сериозна е ситуацията. Но това рядко е вярно. Викането често изпраща децата в стресова реакция – борба, бягство или замръзване. В този момент мозъкът им не учи; те просто се опитват да оцелеят.
Още: 6 начина да помогнете на детето си да стане лидер
Дисциплината не е за контрол; тя е за обучение. Децата се нуждаят от насоки, за да разберат границите, но подходът е важен. Суровите наказания могат да принудят към послушание, но също така създават страх, несигурност и дори дългосрочни поведенчески проблеми.
Колкото и да е странно, шепотът по време на напрегнати ситуации привлича вниманието по-бързо от викането. Чувства се неочаквано. И предизвиква любопитство, вместо страх. Мекият тон показва, че контролът не е загубен. Той казва: „Все още съм тук, все още съм спокоен и можем да се справим заедно.“
Използвайте фрази като „Чувствам се...“ вместо обвинения
Фрази като „Защо би направил това?“ или „Виж какво си направил!“ носят обвинение. Те карат децата да се чувстват като проблем, а не като част от решението. С течение на времето тези думи подкопават увереността и емоционалната безопасност. По-добър подход е споделянето на лични чувства – нежно. Например: „Чувствам се много притеснен, когато играчки се хвърлят. Те могат да счупят или наранят някого.“ Тази промяна превръща момента в разговор, вместо в конфронтация. Децата се учат на емпатия, като чуват как действията влияят на другите. Това не е мигновено, но е мощно и трайно.
Направете си тиха почивка, заедно или поотделно, но винаги с любов
Времето за почивка често се разбира погрешно като „наказания“. Но в любящ дом, то може да се превърне в моменти на размисъл или утеха. Понякога, когато нещата се чувстват твърде шумни отвътре и отвън, тихата почивка помага на всички да се пренастроят. За някои деца, нежната прегръдка в спокойна прегръдка работи по-добре от всяка лекция. За други, малко време сами – с любима книга, лека музика или уютен кът – е достатъчно. Целта не е изолация, а саморегулация. И знанието, че грешките не карат любовта да изчезне.