Отглеждането на уверени и добре възпитани деца е една от най-често срещаните цели за родителите, но е и една от най-предизвикателните. Увереността и поведението на децата се формират от комбинация от генетика, среда, родителски стил и ранен житейски опит, но позитивните родителски стратегии, последователните граници и възможностите за развитие на умения могат да помогнат на децата да се превърнат в самоуверени, уважителни и социално компетентни личности.
Отглеждането на уверени и добре възпитани деца не е въпрос на съвършенство или строг контрол, а на създаване на среда, която балансира топлина, структура и възможности за растеж. Чрез насърчаване на автономността, поставяне на граници, хвалене на усилията, моделиране на позитивно поведение, насърчаване на решаването на проблеми, подкрепа на социално-емоционалното развитие и засилване на позитивното поведение, родителите могат да дадат на децата уменията, увереността и устойчивостта, необходими за процъфтяване в училище, взаимоотношенията и живота.
Насърчаване на автономността и вземането на решения
Още: 7 навика преди лягане, които помагат на децата да спят по-добре
Позволяването на децата да правят подходящ за възрастта им избор насърчава независимостта и самочувствието. Оставете детето да избира между два тоалета или да избере извънкласна дейност, която му харесва. Според проучване от 2000 г., публикувано в American Psychologist, подкрепата на автономността на детето задоволява основна психологическа нужда, насърчавайки вътрешната мотивация и здравословното развитие.
Поставете ясни и последователни граници
Децата процъфтяват, когато разбират очакванията и ограниченията. Поставянето на граници учи децата на отговорност, като същевременно осигурява безопасна рамка за изследване на независимостта. Проучване от 1991 г. върху родителските стилове в Developmental Psychology установи, че авторитетното родителство, което съчетава топлина с ясни правила, води до деца с по-високо самочувствие, социална компетентност и по-добри поведенчески резултати.
Хвалете усилията, а не само постиженията
Още: Защо не трябва да правим всичко лесно за децата си
Изследователска статия от 2006 г. в Mindset: The New Psychology of Success подчертава важността на хваленето на усилията, а не на вродените способности. Фокусирането върху усилията насърчава мисленето за растеж, което помага на децата да гледат на предизвикателствата като на възможности за учене, а не като на заплахи. Да кажеш „Гордея се с това колко усилено си работил върху този пъзел“ е по-ефективно от „Ти си толкова умен“.
Давайте пример за увереност и уважително поведение
Децата се учат, като наблюдават възрастните. Родителите, които се справят със стреса спокойно, общуват с уважение и показват увереност в себе си, е по-вероятно да отгледат деца, които правят същото. Проучване от 1977 г. в Psychological Review показва, че децата имитират поведение, отношение и емоционални реакции на полагащите грижи. Не забравяйте, че порастването е най-доброто време за добавяне на добри навици към поведението на децата.
Насърчавайте решаването на проблеми и устойчивостта
Още: 5 начина да дисциплинирате дете, без да викате или да го удряте
Оставете децата да се изправят пред управляеми предизвикателства, вместо да ги спасявате от всяка трудност. Родителите могат да подкрепят децата, като ги насочват, задават въпроси и им помагат да обмислят решения, вместо да дават директни отговори. Проучване от 2001 г. в American Psychologist за устойчивостта показа, че преживяването и преодоляването на малки неуспехи помага на децата да развият умения за справяне, постоянство и увереност.
Насърчаване на социалното взаимодействие и емоционалната интелигентност
Децата се учат на увереност и самоконтрол чрез социални преживявания. Насърчавайте срещите за игра, екипните дейности и дискусиите за чувствата, за да укрепите както социалните, така и емоционалните компетенции. Проучване от 2003 г. показва, че децата със силна емоционална регулация и социални умения са склонни да имат по-добри взаимоотношения с връстници и по-малко поведенчески проблеми.
Осигуряване на положително подкрепление и постоянна обратна връзка
Подкрепянето на желаното поведение насърчава повторението. Похвалата за учтивите обноски, сътрудничеството или постоянството помага на децата да разберат кои поведения са ценени и очаквани. Постоянната обратна връзка също така осигурява структура и яснота, намалявайки тревожността и насърчавайки увереността. Според проучване от 1938 г. в „Поведението на организмите“, положителното подкрепление увеличава вероятността поведението да се повтаря.