Солта - приятел или враг?


Солта - приятел или враг?
Снимка: iStock

Тялото се нуждае от сол в ограничени количества. Тя е жизнено необходима, като натрият е важен за поддържане на важни функции като: регулиране на водния баланс, работа на нервната система, мускулите и храносмилането. За да може тялото ви да ги изпълнява, то се нуждае от около 1 г/ден, т.е. в умерени количества солта е полезна.

5 грама на ден

Според препоръките на Световната здравна организация (СЗО) дневната доза сол не бива да надхвърля 5 г, което се равнява на 1 ч.л сол. Дори само с една замразена пица или с 2 с.л. соев сос надхвърляте това количество. И не е проблем, ако стане така по изключение. Но много хора от Далечния Изток и развитите страни редовно го правят.

Риск от високо кръвно налягане

Изследвания потвърждават, че приемът на повече от 5 г/ден сол вреди на здравето и най-вече на кръвното налягане. Солта се разтваря във вода, с което повишава налягането в кръвоносните съдове и води до по-голям риск от инсулт или инфаркт. Но солта съвсем не е единственият фактор, който му влияе. Други такива са движението, стресът, предишни заболявания и хранителни навици.

Само около ⅓ от хората реагират чувствително на количеството консумирана сол и те се подобряват, ако консумират по-малко сол. Другите ⅔ са резистентни на сол и при тях няма връзка между приеманите количества сол и кръвното налягане. Но дори и те не бива да я превишават, защото това отключва други здравословни проблеми.

КАКВО ЩЕ СЕ СЛУЧИ, АКО ЗАМЕНИТЕ ВСИЧКИ НАПИТКИ С ВОДА

Бъбреците започват да работят усилено и са принудени да отделят излишните количества сол, което ги натоварва излишно. А това понякога води и до бъбречна недостатъчност. Освен това солта променя микробиома на червата. Под нейно влияние намалява броят на млечно-киселите бактерии, които подтискат възпаляемостта и автоимунните заболявания. Освен това солта увеличава рисковете от рак на стомаха и остеопороза.

Отвикване

Солта повишава апетита и е основен фактор за преяждането и за това по-голямата й консумация води до наднормено тегло. Приемът на сол е и въпрос на навик. Ако редовно консумирате повече от нея, езикът ви свиква с това и вие искате още и още. И обратното: системното ограничаване на солта позволява да отвикнете от нея. Но докато стигнете до този здравословен баланс, се нуждаете и от щипка търпение.

 

Етикети:
Iwoman.bg

Още по темата


Още от Здраве


Реклама
Реклама

Ако мъжете не трябва да бъдат агресивни, за да бъдат приети, тогава жените няма да се чувстват принудени да бъдат покорени.

Ема Уотсън

Най-четени | Най-нови


виж всички виж всички
Реклама
Реклама