Да управляваш едновременно софтуерна платформа и завод за карти, да организираш машини и алгоритми - това е ежедневието на Симона Сребранова. Тя е създателка на платформата easybook.bg - цялостна екосистема за малки бизнеси и техните клиенти, както и на “Симонас Кардс” - завод за производство на карти за всякакви нужди, основно ориентирани към експорт в Западна Европа.
Разговаряхме със Сребранова за предприемаческия й път в рубриката ни “Жените на успеха”. Тя ни разказа за това какво е да създадеш технологично решение, което служи не само на бизнеса, но и на икономиката и обществото; кои са идеите, които я движат напред, и защо философията от 9 до 5 се променя из основи, когато развиваш нещо свое. Ето какво ни сподели:
Easybook е безценен онлайн помощник, който помага на клиентите да резервират всякакъв вид услуги в цялата страна. А успоредно с това чрез вас малките бизнеси навигират своите графици и разширяват притока си от клиенти. Как ви дойде идеята да изградите подобно свързващо звено?
Хобито ми е да играя тенис. И опитвайки се да запазвам часове за корт, винаги ми беше трудно. Запазваш час, отиваш с цялата екипировка, а се оказва, че някой е минал, платил е кеш на място и вече е заето. И всъщност оттам тръгна всичко - от желанието да има реална възможност да се вижда графикът в реално време и клиентът да може да си го запази по сигурен начин.
Исках да направя платформа, която защитава и двете страни. Защото като има плащане, търговецът е защитен - дори клиентът да не дойде, услугата си е платена. А от другата страна, клиентът знае, че може да разчита на Easybook: виждаш графика в реално време, избираш си час, запазваш го и знаеш, че този час си е твой.
Така всеки обект стои "отворен" 24/7 за резервации, дори когато в работното време търговецът е зает. Комуникацията се улеснява значително. Системата работи с административен модул - търговецът действа чрез него, а клиентът вижда неговия “фронт” - актуалния график и възможностите за резервация.
Easybook.bg е удобното свързващо звено между клиента и бизнеса
Как се управлява подобен онлайн "гигант" - в базите ви данни влизат хиляди обекти и страници?
Да изградим универсална логика, която да работи за всякакви услуги - това беше необикновено предизвикателство. Отне време, защото трябваше да се запознаем с много и различни бизнеси. Тествахме, адаптирахме, експериментирахме, докато не намерим обща основа между тях.
Нашата платформа е пълна с разнообразни категории - спорт, козметика, дерматология, здраве, домашни любимци, татуировки, почистване, култура, услуги за дома и колата, туристически предложения, масажи, какво ли не. И всяка от тях се нуждае от различни филтри и адаптации така, че да бъде еднакво удобна на търговците и клиентите.
Допълнителен плюс е, че освен услуги, обектите могат да продават чрез Easybook и продукти. Например - салонът за красота предлага козметика, спортната зала - хранителни добавки, те също могат да бъдат открити в нашия сайт. Така всеки обект получава автоматично свой електронен магазин.
Кое беше тръпката, двигателят, който ви водеше при изграждането на платформата?
Това, че чрез Easybook реално дигитализираме бизнеси и то с мащаб. Всеки, който се включи, директно получава страница - негов сайт, с подробно описание на бизнеса, услугите, електронен магазин, база с клиентски контакти. Без нужда да си разработва нищо отделно. А със смяната на поколенията тази нужда от дигитално присъствие става все по-важна.
Другата полза, която лично много ме вълнува - това е изсветляването на бизнеса. Платформата въвежда ред, прозрачност, плащанията са онлайн. Когато бизнесите минават през такива платформи, те се култивират и изчистват от сиви практики. Щастлива съм, че съм помогнала да се изгради подобна култура, защото тя е култура на честната работа и доверие. Тя развива икономиката и е полезна за цялото общество.
Как популяризирате Easybook?
Работим с дигитални канали - SEO практики, социални мрежи. Но голямата сила остава в в личния контакт. Почти всеки търговец, с когото работим, минава през лична презентация. Показваме му платформата, как изглежда графикът, как работи за клиента, какво удобство дава.
И постепенно хората минават от тефтери към електронни графици и виждат колко по-лесна става комуникацията с клиентите. Имат си списък с клиенти, могат да се свържат с тях с един клик - по мейл или по телефон. Виждат реална добавена стойност. Защото easybook.bg не е само „резервационна система“. Това си е цял инструмент за управление на работата.
За разлика от виртуалната среда на Easybook, основният ви бизнес - “Симонас Кардс” - е силно „физически“: свързан е с производството на пластмасови карти и карти с магнитна лента и чип. Как се управлява завод и как се променя тази индустрия с времето?
В производството на карти сме вече близо 20 години. За разлика от платформата easybook.bg, производството на карти е изцяло експортно ориентирано извън България. Навремето забелязах, че има отворена ниша: тази за кратки срокове, производство на карти в малки и средни тиражи. Докато западните производства имат високо производителни машини, то им е скъпо и трудоемко да изпълняват голям брой малки поръчки. Не могат лесно да правят 300 броя за 1 ден: ние сме по-гъвкави.
Основно произвеждаме карти с чип, с магнитна лента, за достъп към различни обекти, членски карти, всякакви. Най-значимата промяна беше преминаването от пластмаса към продукти, изработени от екологични материали - хартиени карти, дървени карти, продукти от хартия като листовки и кутийки, както и карти от еко пластмаса с биоразградими ензими.
Процесът, разбира се, е сложен - изисква се оборудване, машини, организация. Най-трудното впрочем е обучението на персонал. Обучаваме всичко “вътрешно”, целият производствен цикъл е затворен.
Какво научихте само с опит, което няма как да се предвиди или планира?
В бизнеса има страшно много неща, които няма как да предвидиш. Особено в България. Има нужда от много адаптивност, интуиция, реакция в движение.
Идеята за завода се роди още в края на 90-те. Но беше времето на хиперинфлацията, много труден период. След това пък нямаше финансиране. Затова използвахме машини втора ръка и разчитахме на капацитета на хора с опит в електрониката, за да бъдем конкурентоспособни.
Заводът е изграден с една десета от бюджета, който се влага в аналогични проекти в Западна Европа. И беше „принуден“ да печели още от самото начало. Нямаше време за грешки. Това ни изгради като екип и като начин на мислене.
"Симонас Кардс" е започнат в труден период, но конкурентно способен още от самото начало
Три важни качества, които търсите в хората, с които работите в екип?
Когато подбирам екип, най-важното за мен винаги е било да преценя качествата на даден служител. Обикновено има един период, в който се опитвам да ги поставям на различни позиции, за да преценя къде и на кое място ще постигнат най-добри резултати. По този начин и самите те изпитват удовлетворение, фирмата получава максимален резултат от труда им, а екипът се формира много по-добре, защото всеки върши нещо, което му се отдава и му харесва. Така се създава позитивна обстановка и мотивация.
Кое е главното преимущество на жените предприемачи, на което самата вие разчитате?
Според мен най-голямото предимство е при работата с клиенти - особено когато отсреща са мъже. Те не те възприемат като конкуренция, не се съизмерват със срещуположния пол. По-склонни са към кооперация, към разумен, практичен диалог. Получава се по-лесно, по-гладко. Това е изключително преимущество и винаги ми е помагало през годините.
Ако денят имаше един час в повече, за какво бихте го ползвали?
Времето никога не достига. Когато човек има бизнес, съзнанието му е ангажирано непрекъснато. И няма как да се раздели на две половини животът на човек, който се занимава с бизнес - мисълта му винаги е свързана с това, което създава. Аз не си поставям граница - “сега ще работя, после ще си почивам”. Докато работя, си почивам, и докато си почивам, работя - тук няма никакво преувеличение.
Например, по време на почивка съзнанието се освобождава и тогава могат да се родят необикновени идеи, мисли и решения. Те те завладяват и те вкарват в работен режим, стигаш до краен резултат, който пък те прави щастлив и те отпуска. Хора, които не се занимават с това, не могат да го разберат. За мен от 9 до 5 и събота и неделя не съществуват. Бизнесът е като да отглеждаш дете - не можеш да кажеш: „Сега ще го гледам от 9 до 5, после ще отида на кино, после ще си почина.“ Необходимо е постоянно присъствие. Това не ми тежи, а ме радва и осмисля дните ми.
* "Жените на успеха" е нашето място за внимателен разговор, завладяващ пример и обмяна на опит. Покана да се вслушаме в думите на жените, които оставят отпечатък с работата си. Смятаме, че постиженията са винаги интересни, но по-вълнуващ е характерът, който ги изгражда. Разказваме за неговата фина енергия. И за изкуството да я прилагаш в действие.