Мария Мичъл: Първата жена астроном в света

Снимка: Instagram

Първата жена астроном в Съединените щати, Мария Мичъл, е и първият американски учен, който открива комета, което ѝ носи международно признание.

Родена на 1 август 1818 г. в Нантъкет, Масачузетс, Мария е третото от десетте деца на Уилям и Лидия Мичъл. Като квакери (християнска група от анабаптисткия клон на протестантството) родителите ѝ стоят зад идеята за равно образование, а баща ѝ, астроном и учител, допринася много за нейните страсти, които по-късно ще се превърнат в забележителна кариера. Мария посещава девическо училище и след като завършва на 16-годишна възраст, сама отваря училище за обучение на момичета по математика и точни науки.

СИМОН ДЬО БОВОАР: НАЙ-ИЗВЕСТНАТА ФЕМИСТИКА НА ХХ ВЕК

През 1836 г. Мичъл започва работа като библиотекарка, където в продължение на 20 години тя прекарва дните си в четене, а нощите с баща си в обсерваторията.

На 1 октомври 1847 година, само на 29-годишна възраст, Мария Мичъл открива комета (кръстена „Мичъл”), използвайки телескоп. Тя е наградена със златен медал от датския крал Фридрих VI и става първата жена, избрана в Американската академия на изкуствата и науките през 1848 година.

Кариерата ѝ обаче не спира дотук. Мичъл става една от първите жени, наети от правителството на САЩ, да правят изчисления за крайбрежно проучване.

След 1856 година Мария Мичъл пътува из цяла Европа, срещайки се с астрономи. С течение на годините тя се включва в движението срещу робството и избирателното право. След Гражданската война основателят на колежа Vassar, Матю Васар, вербува Мичъл да се присъедини към факултета, където тя има достъп до дванадесет инчов телескоп, третият по големина в САЩ. Така тя започва да се специализира върху повърхностите на Юпитер и Сатурн.

Тя се противопостави на социалните конвенции, карайки студентките си да излизат през нощта за небесни наблюдения и така ражда някои от най-известните феминистки, сред които Джулия Уорд Хау. Изследванията на Мичъл, както и тези на нейните ученици, често се публикуват в академични списания, в които традиционно се включват само мъже.

Още по темата

Още от В света на

Където и да отиваш, отивай с цялото си сърце.

Конфуций