Йога за бременни засилва връзката между майката и бебето

  •  Йога за бременни засилва връзката между майката и бебето
    Дата: Снимки: iStock/Guliver
Дата: 26.06.2019 Снимки: iStock/Guliver
Iwoman.bg

Милена Петрова от Асеновград се занимава с йога от 17-годишна. Прекъснала е практиката си за няколко години. От преди 12 години отново си е "спомнила" за йога, след три дискови хернии и претърпяна несполучлива операция. От пет години е активен инструктор. От скоро за първи път стартира и йога за бременни. Тя спомага не само за поддържане на физическата форма на жената, а и за балансиране на емоционалното й състояние, тъй като е доказано, че по време на бременността у бъдещата майка бушува изранен хормонален коктейл. Милена Петрова разказа, че йога е полезна и за жени с репродуктивни проблеми, тъй като успокоява и душевното състояние, а по-силовите упражнения пречистват органите от токсините.

Защо е полезна йога по принцип?

В първия си аспект - физическият - тя ни кара да се чувстваме по-гъвкави и по-здрави. Особено добре повлиява на хора с проблеми и болки в кръста и гърба, които стоят по-дълго време на стол и пред компютър. Когато човек придобие малко повече практика, забелязва, че тези ползи не са само физически, а и на емоционално, психическо и духовно ниво. Йога по време на бременността пък помага на бъдещите майки да се чувстват добре в тялото си, като раздвижат, разтегнат и укрепят важни за този период мускулни групи чрез специално подбрани асани (упражнения).

Защо реши да организираш практика по йога за бременни?

Породи се от интереса на бъдещи майки в Асеновград, както и на жени, които посещават часовете по принцип и след като забременяха искат да продължат практиката си. Йога за бременни е малко по-специфична. Не се правят абсолютно всички асани. Само специално подбрани и се изпълняват по специален ред - така, че хем да разтегне добре бременната жена, хем да не се умори, да не се задъха и да не се натовари. Защото и без това, има достатъчно натоварване в този момент.

Йога помага ли за самото раждане?

Да, дихателните практики, които се правят по време на часовете, са от голяма помощ. Също и стягането на тазовото дъно и на всички важни органи, които спомагат за осъществяване на самото раждане.

А на емоционално ниво как влияе йога на бременните?

Йога е комплексна наука, която действа по всякакъв начин. Все по-популярно е, че плодът има чувства и мисли. Сега много се набляга на това, че е важно да бъде осъзната бременността. Жената трябва да знае, че бебето възприема нейните чувства и мисли, емоции и състоянието й. Не приема само хранителните вещества, а всичко друго, което тя изпитва. Така плодът опознава света и се подготвя за предстоящото, което го очаква след раждането. И съответно, ако майката е била подложена на стрес по време на бременността, това влияе и на отделяне на хормона на растежа. Тогава бебето се стресира и то може да се роди по-малко. Има дори видеа от ехограф, които показват, че при стрес на майката, плодът подскача вътре в утробата й и също не му е приятно. Затова тази осъзнатост по време на бременността е много важна за бъдещето на детето и съответно - на връзката между бебето и майката. Тук идва ролята на йога. Тя релаксира и успокоява съзнанието и тялото. Помага на майката да балансира емоциите си и чрез дихателните практики да се успокои умът. И най-важното, както казахме - да се насочи вниманието към изграждане на съзнателна и пълноценна връзка с растящия бъдещ живот.

Кои части на тялото се включват при йога за бременни?

Всички, без напрягане на коремната стена. Например такова упражнение е повдигане на свещ с мах. Правят се много пози, които укрепват тазовото дъно, разтягат и раздвижват гръбначния стълб, отварят гръдния кош, за да може дишането да е по-пълноценно. По време на бременност плодът притиска сърцето, белите дробове и други органи. Вследствие на това, се затруднява дишането, а кислородът е важен не само за майката, но и за бебето. По време на бременността често се случва бъдещите майки да се движат по-малко от обичайното. Затова и някои мускули, особено подпомагащите дишането, като междуребрените и тези, на плешките и горната част на гърба, отслабват. Вследствие, обемът на белите дробове при вдишване остава по-малък от нормалното и организмът получава по-малко кислород. Това се случва и заради ограниченото пространство, повишаване на теглото и промяната в стойката на тялото.

Какво би посъветвала бременните, които се притесняват да практикуват йога?

Ако няма никакви медицински показания бременните да лежат, движенията са много важни, за да се чувства майката добре в тялото си. Да балансира емоциите си, да отпусне и релаксира ума си, тъй като в този период има доста хормони, които бушуват в организма й. И пак се връщаме, че всичко това отново влияе върху емоциите на бебето. Така че не бива да се страхуват от практиката.

Колко пъти седмично е достатъчно за бременните да практикуват йога?

Няма ограничение или препоръка. Ако се чувства добре жената, може всеки ден да отделя по 15-тина минути да прави определени асани, отделно са подходящи и разходките на чист въздух. Иначе, обичайно един час по йога продължава 60 минути и се провежда веднъж седмично.

Вкъщи може ли да се практикува йога за бременни?

Ако е подготвена жената - ако посещава часове и паралелно с това се упражнява у дома, е добре. Но съвсем самостоятелно, само от видеа, например, малко е опасно. А и по принцип, дори да не се отнася за бременни жени, е добре човек няколко пъти поне да посети часове по йога, за да се запознае с практиката. Ако инструкторът не му допада, да отиде при друг. Всеки има индивидуален подход, но да не се отказва от първия път. Важно е да усети атмосферата в зала, да се научи кои са противопокоазанията при определени пози за различни заболявания или бременност. Защото това не се съобщава във видеата. За различните пози има ред ползи и противопоказания, затова с конкретика сега не може да се посочи кое е правилно и кое не.

Instagram

Етикети:

Общо коментари | 0  Напиши коментар
Твоят коментар
Съгласявам се с общите условия за ползване на сайта
Всички полета са задължителни.
Коментарите подлежат на коментар.