Защо пълнеем от големи количества естроген?

  • Защо пълнеем от големи количества естроген?
    Дата: Снимки: iStock/Guliver
Дата: 06.04.2016 Снимки: iStock/Guliver
Iwoman.bg

Естрогеновият баланс е от съществено значение за изгарянето на мазнините. При мъжете и жените в пременопауза големите количества естроген могат да доведат до натрупване на мазнини, задържане на вода, подуване и други здравословни проблеми. Това състояние се нарича естрогенова доминантност. При жените стресът и възрастта водят до естествен спад на нивата на тестостерон и прогестерон, причинявайки излишък на естроген.

Докато жените в пременопауза с излишък на естроген обикновено имат крушовидна форма на тялото – с повече тегло в областта на ханша – то мъжете и жените в менопауза с излишък на естроген имат ябълковидна форма, с натрупване на мазнини в коремната област. В действителност, естрогеновата доминантност е толкова голям риск за здравето и при двата пола, колкото лошите хранителни навици и липсата на движение.

На какво се дължи естрогеновата доминантност?

Има само два начина да се натрупа излишък на естроген в организма: или произвеждаме сами прекалено много от него, или го поемаме от околната среда и чрез храната. За съжаление, натрупването на естроген не е трудно. Постоянно сме изложени на естрогено-подобни съединения от храни, съдържащи токсични пестициди, хербициди и хормони на растежа. Много от тези токсини водят до натрупване на тегло, което пък причинява производство на още повече естроген – този път от нашите собствени мастни клетки. Наднорменото тегло води до инсулинова резистентност, а това увеличава риска от естрогенова доминантност.

Изкуствените хормони, като тези от хормонозаместителна терапия или противозачатъчни хапчета, също могат да повишат нивата на естроген. Като цяло, вредните въздействия на естрогена тепърва започват да се изследват в детайли от учените.

Симптоми на естрогеновата доминантност

Ако сте жена в пременопауза с естрогенова доминантност, вероятно имате ПМС, големи мастни натрупвания в областта на ханша и трудно сваляте килограми. Може би имате камъни в жлъчката, разширени вени, миома на матката, цервикална дисплазия, ендометриоза или кисти на яйчниците. И при двата пола естрогеновата доминантност може да причини няколко вида рак – на гърдата, на матката, на простатата.

Как да коригираме естрогеновата доминантност:

1. Грижете се за черния си дроб

Тъй като черният дроб разгражда естрогена, консумацията на алкохол, уоптребата на наркотици, чернодробната стеатоза, чернодробните заболявания и всякакви други фактори, които увреждат нормалната функция на черния дроб, могат да доведат до натрупване на естроген. Ако редовно консумирате алкохол, вземайте по 1 мг фолиева киселина и витамин В-комплекс, за да намалите негативните ефекти.

2. Приемайте здравословни бактерии

Бактериалният дисбаланс в червата, както и други проблеми, които пречат на нормалното храносмилане, възпрепятстват естественото извеждане на естрогена от организма през храносмилателния тракт. Не забравяйте да включите в менюто си пробиотици – 1-2 пъти дневно на празен стомах.

3. Консумирайте повече фибри

Неразтворимите фибри се свързват с излишъка от естроген в храносмилателния тракт и се извеждат извън тялото. Допълнителните фибри също могат да се отразят на състава на чревните бактерии и да намалят натрупването и повторното усвояване на свободно плаващия естроген. Добри източници на фибри са пшеничните трици, царевичните трици, оризовите трици, кората на плодовете и зеленчуците (ябълки, круши, домати, патладжани, тиквички, моркови), ядките (особено бадемите), семената (особено слънчогледовото), соята, бобовите храни, пълнозърнестите храни.

4. Яжте органична храна

Избирайки органични месни и млечни продукти, намалявате риска от поемането на хормонални добавки.

5. Променете диетата си

Консумирайте храни с ниско съдържание на естроген като нар, ленено семе, круши, ябълки, ягоди, органична не-ГМО ферментирала соя, пшеничен зародиш, овес и ечемик.

6. Приемайте достатъчно витамини

Тялото изисква достатъчен прием на цинк, магнезий, витамин В и други основни хранителни вещества, не само за да улесни разграждането и елиминирането на естрогена, но и за правилното функциониране на ензимите, отговорни за превръщането на тестостерона в естроген. Не забравяйте да приемате висококачествени мултивитаминни добавки всеки ден.

7. Преосмислете начина си на живот

Избягвайте излагането на ксеноестрогени от пластмасите, козметиката и противозачатъчните.

8. Бъдете внимателни със соята

Избягвайте неферментирали соеви продукти като тофу и соево мляко.

9. Контролирайте стреса

Тялото реагира на високите нива на стрес, като „краде” прогестерон за производството на хормона на стреса кортизол, често оставяйки излишък от естроген.

10. Детоксикирайте се

Процедурите с инфрачервена сауна са отличен начин да отървете тялото си от естрогена.

11. Спете добре

Лошите навици за сън намаляват производството на хормона мелатонин, който предпазва от естрогенова доминантност. Осигурете си по 7-8 часа сън в хладна, тъмна стая.

 

Instagram

Етикети:

Общо коментари | 0  Напиши коментар
Твоят коментар
Съгласявам се с общите условия за ползване на сайта
Всички полета са задължителни.
Коментарите подлежат на коментар.