Играта с кукли учи децата на съпричастност


Играта с кукли учи децата на съпричастност
Снимка: iStock/Guliver

Компанията Mattel, която произвежда куклите Барби, и психолози от университета в Кардиф (Великобритания) проведоха проучване, което потвърди, че играта с кукли насърчава развитието на съпричастност при децата или т.н. емпатия. Дори ако детето играе само, то ще придобие умения за обработка на социална информация.

Емпатията - ключово социално умение

Емпатията е сложно понятие, което включва способността да се идентифицират нуждите и желанията на другите, да се изгради ответно собствено поведение, да се взаимодейства, като се вземат предвид интересите на другите, да се приемат други гледни точки и да се разрешават конфликти. Родителите поставят голям акцент върху развитието на тези социални умения у децата си.

През юли 2020 г. Mattel проведе глобално проучване сред 15 000 родители на деца на възраст от 3 до 10 години в 22 държави. Резултатите от проучването показват, че общо 91% от родителите смятат емпатията за ключово социално умение, което биха искали да видят в детето си. Приблизително същия брой - 92% - са съгласни, че емоционалната интелигентност, включително съпричастността, е важна за благосъстоянието на детето им. В същото време се смята, че тези умения се формират в процеса на лична комуникация, тоест в ситуации, когато детето е в детски колектив.

КАК ДЕЦАТА ДА БЪДАТ ДОБРИ С ОКОЛНИТЕ

Правилна игра

Проблемът с развитието на социални умения при децата излезе на преден план през 2020 г. поради принудителната карантина. От пролетта на 2020 г. населението на повечето страни се оказа в изолация, децата загубиха обичайната възможност да общуват със своите връстници, да ходят на детска градина и училище. Във вече споменатото проучване над 70% от родителите признават, че са загрижени за това как заключването и "затвореният" живот могат да повлияят на по-младите членове на семейството им и способността им за социализация. 74% от анкетираните заявяват, че са готови да насърчават децата да играят с играчки, ако разбират, че тези дейности ще помогнат на детето да развие социални и емоционални умения.

В проучването психолози от университета в Кардиф изследват как развитието на емоционалната интелигентност е свързано с естеството на игрите, които децата играят. Общо 42 деца (20 момчета и 22 момичета) са взели участие в проучването. Те са били разделени на четири групи и всяка от тях имала своя собствена дейност: самостоятелна игра на кукли, игра на кукли с друг човек (асистент-изследовател), самостоятелна игра на таблет и игра на таблет с друг човек (асистент-изследовател).

През цялото време, през което децата играели, те носели специални "шапки" със сензори, използващи технологията fNIRS. Сензорите задействат светлинни сигнали, които определят нивото на хемоглобиновия поток в различни части на мозъка. Ако нивото на хемоглобина в някоя от областите се повиши, значи че областта в дадения момент работи по-активно. За игра на децата били предложени разнообразни комплекти под кодови имена "Семейство", "Животни" и "Дом на мечтите". С помощта на тази техника било възможно да се установи, че играта с кукли Барби - както при момчетата, така и при момичетата в еднаква степен - активира точно тази област на мозъка, която е отговорна за възприемането и обработката на социалната информация, съпричастността и, следователно, за емоционалната интелигентност.

ЗАЩО ПО-ГОЛЕМИТЕ ДЕЦА НЕ ТРЯБВА ДА ГЛЕДАТ ПО-МАЛКИТЕ СИ БРАТЯ И СЕСТРИ

Сами или в компания

Родителите често подценяват играта с кукли, която в съвременния свят вече не се възприема като "развиваща се". Рисуване, пъзели, загадки - това са заниманията, при които родителите веднага виждат резултата и могат да кажат, че детето е научило или усвоило нещо. Изследванията на психолозите от Кардиф опровергаха това схващане. В същото време бяха получени еднакво значими резултати както за ситуацията на единична игра, така и за играта в компанията.

Психологът Людмила Петрановская обяснява: "В играта децата възпроизвеждат онези ситуации, които обикновено са им познати или от реалния живот, или от филми и книги. И ролевата игра, когато детето говори от името на един или друг герой, мислено скачайки в главата им и гледайки на ситуацията от двете страни - това развива много, защото така различните житейски ситуации се разбират и усвояват от детето. Ролевата игра му помага не само да осъзнае отношението си към събитието и емоциите си, но и да види какво се случва с другите, какви са техните чувства и какво искат. Затова, разбира се, ролевата игра, както с връстници, така и с кукли, развива емоционалната интелигентност".

Изследванията потвърждават значението на развитието на съпричастност: Децата с високи нива на съпричастност учат по-добре, лесно влизат в контакт с учителя и често са лидери в класа. Те обикновено са по-склонни да вземат правилните решения и са добри в предотвратяването на лошо отношение към връстници.

Източник: БГНЕС

Етикети:
Iwoman.bg

Още по темата


Още от Семейство


Реклама

Ако мъжете не трябва да бъдат агресивни, за да бъдат приети, тогава жените няма да се чувстват принудени да бъдат покорени.

Ема Уотсън

Най-четени | Най-нови


виж всички виж всички
Реклама