Виновна ли е модата за „безполовата” революция


Виновна ли е модата за „безполовата” революция
Снимка: Getty Images

Много хора приемат пазаруването като голямо разочарование, защото мъжката секция обикновено има извънгабаритни и строги силуети, докато женската често е пълна с твърде подчертаващи модели. И така, какво правите, ако не попадате в тези тесни категории?

Дълго време модата всъщност не е имала отговор на това, но с обществените промени, търсещи неутрално по отношение на пола облекло, индустрията е принудена да поставя под въпрос остарелите норми.

Разбира се, андрогенната мода не е нова (само се сетете за Били Портър, Туиги, Ани Ленъкс, Принс), но все повече съвременни марки прегръщат по-плавната естетика и идеята за създаване на облекло, което може да носи всеки, без значение от половата идентичност.

Мнозина критици вече заключиха, че именно модата е виновна за „безполовата” революция, на която ставаме свидетели последните години. Причината за това? Социална обусловеност. От ранна възраст вярваме, че има неща, които трябва да се консумират или от мъже, или от жени, което е повлияло на това как говорим, изглеждаме и как виждаме себе си.

ЗАЩО СВЕТЪТ Е ОБСЕБЕН ОТ "ГРОЗНИТЕ" ОБУВКИ

Не са много хората, които са тръгвали срещу статуквото, които са „опитомявали” и смесвали дрехи от гардероба на другия пол. Една от пионерките, разбира се, е Коко Шанел. Когато Първата световна война води до това жените да подкъсяват полите си и да захвърлят корсетите, Шанел започва да облича обикновените жени в панталони за първи път. Катрин Хепбърн пък, чиято запазена марка са костюмите с копчета, влиза в историята със скандалната си реплика: „Всеки път, когато чуя мъж да казва, че предпочита жена с пола, казвам: „Ами купете си една и си я носете!”.

Ако обърнете внимание на колекциите и ревютата от последните години ще забележите промяна в начина, по който виждаме пола в модата. През есента на 2020 година Марк Джейкъбс стартира своя полисексуален лейбъл, Heaven, показвайки, че модата е за всеки. Модният дизайнер описа линията на облеклото като предназначена за „момичета, които са момчета, и момчета, които са момичета и тези, които не са нито едното, нито другото“. Gucci дебютира с MX –раздел на сайта, където всички модели се идентифицират като небинарни. Малко след това Stella McCartney започна да продава безполова и устойчива линия облекло, наречена Shared.

Ясно е, че целта на колекциите, свързани с пола (или по-скоро липсата на такъв), не е само да позволи на хората да изразят точно себе си, но и да обучи хората как да се ориентират в езика, за да бъдат по-приобщаващи. Но дали не стигна твърде далеч в намеренията си?

Етикети:
Iwoman.bg

Още по темата


Още от Мода


Реклама
Реклама

Любовта няма етикети, няма определения. Тя просто е това, което е.

Елиф Шафак

Най-четени | Най-нови


виж всички виж всички
Реклама
Реклама