Как да се храним преди и след спорт


Как да се храним преди и след спорт
Снимка: iStock

За някои хора спортът и тренировките са важни за поддържане на добра физическа форма, а за други спортът е начин на живот. Едно е сигурно - той доставя удоволствие и е важен за здравето. Но замисляли ли сте се, че когато водим по-интензивен живот и тренираме непрекъснaто, трябва да внимаваме какво ядем?

Здравословното хранене е в основата на безпроблемно, леко и пълноценно съществуване. Последователният начин на хранене, определените режими, разнообразната и здравословна храна подпомага да постигнем отлични резултати.

Затова е препоръчително много внимателно да изготвите своя хранителен режим. Ето и няколко полезни съвети от нас.

АКО ИСКАТЕ ДА БЪДЕТЕ КРАСИВИ, ТРЕНИРАЙТЕ РЕДОВНО!

Какви храни да ядете преди спорт?

Преди всичко хората, които спортуват редовно се нуждаят от много енергия. Най-важният енергиен източник са въглехидратите, ето защо храните, като хляб, макарони, ориз, картофи, бобовите култури и плодовете, задължително трябва да присъстват в менюто ви. При обмяната на веществата те се превръщат в глюкоза, която се съхранява в мускулите и черния дроб като гликоген. От тези резерви организмът черпи при спортни занимания.

Никога не бива да спортувате гладни, но естествено не прекалявайте с храните преди тренировка. Вземете малка порция от изброените храни, която ще ви зареди с необходимата енергия. Препоръчваме ви филийка пълно-зърнест хляб или обезмаслено кисело мляко, към което да прибавите пресен плод, например ябълка, киви или банан.

Питеен режим по време на спортуване

Активно спортуващите знаят, че по време на спортните занимания организмът губи средно 0,5 и 1,5л пот на час в зависимост от натоварването и околната температура. Тази загуба на течности трябва да се възстанови, тъй като продължителната жажда може да доведе до проблеми с кръвообращението и спазми на мускулите.

В никакъв случай не омаловажавайте питейният режим. Водата е от голямо значение за поддържане на живота и не само на хората, които се занимават със спорт.  Нейният редовен прием изисква не по-малко внимание, отколкото приема на енергия и въглехидрати.

Редовният прием на вода е гаранция за осъществяване на висока физическа активност и по-голяма издръжливост. При обичайни условия дневната потребност само от вода на възрастен е около 1.5-2 литра. 

Как да се храним след спорт?

След спортните тренировки това, от което се нуждаете е богата на белтъчини и въглехидрати храна. Колкото е важно храненето преди спорт, от толкова голямо значение е и след него. Нужно е за заздравяване на мускулите и получаване по-голяма издръжливост.

За целта, както споменахме, са подходящи богатите на белтъчини ястия, от които мускулите се нуждаят след тежка тренировка. Основните източници на белтъчини са говеждото месо, пилето, рибата, бобовите култури, както и обезмаслените или нискокалорични млечни продукти. Запасите от въглехидрати след спорт също са изчерпани и те трябва да се възстановят. Добре е да се комбинират храни, богати на белтъчини и въглехидрати.

Мазните храни след спорт трябва да се избягват, защото няма да отслабнете и организмът се натоварва. Както цяло за активно спортуващите е добре да намалят храните, съдържащи мазнини. В менюто си можете да включите (дори е задължително) пресни плодове, зеленчуци и постно месо. И разбира се, да не забравим натуралния шоколад, който е много полезен и е източник на енергия. Все пак не може без нещо сладичко, нали?

Ако изберете подходящ хранителен режим, вие със сигурност ще се чувствате по-жизнени, енергични, уверени ,с добро самочувствие и настроение.

Етикети:
Iwoman.bg

Още от Спорт


Реклама
Реклама

Жената има само една възможност да бъде красива, но за да бъде привлекателна има сто хиляди възможности.

Монтескьо

Най-четени | Най-нови


виж всички виж всички
Реклама
Реклама