Ето какво се случва с холестерола ви, ако пиете прясно мляко всеки ден


Ето какво се случва с холестерола ви, ако пиете прясно мляко всеки ден
Снимка: iStock/Guliver

Млякото съдържа много хранителни вещества, както и минерали като калций и витамини A, B2, B12 и D.  Чаша пълномаслено мляко има около 150 калории, 8 грама протеин и 8 грама мазнини (четири грама от които са наситени мазнини). Обезмасленото мляко ви спестява 66 калории, като същевременно осигурява същото количество протеини, витамини и минерали.

Вижте още: Огромен медицински пробив: Кръвен тест може да предскаже деменция до 15 години преди появата на симптомите

Ако се опитвате да понижите холестерола си без лекарства, може да избягвате наситените мазнини в млякото и да изберете обезмасленото. Американската кардиологична асоциация съветва да ограничите приема на наситени мазнини до около 12 грама всеки ден, ако искате да понижите холестерола си. Интересното е, че млякото може да подобри нивата на холестерола ви, но не по начина, по който си мислите.

Пълномасленото мляко повишава нивата на добрия холестерол

В проучване от 2018 г. в European Journal of Clinical Nutrition участниците пиели около 500 мл. обезмаслено или пълномаслено мляко всеки ден в продължение на три седмици. Когато хората пият пълномаслено мляко, техните нива на HDL „добър“ холестерол се повишават. Както обезмасленото, така и пълномасленото мляко не повишават общия холестерол и LDL холестерола. С други думи, пиенето на мляко всеки ден може да бъде здравословно, ако се опитвате да контролирате холестерола си.

Как действа прясното мляко на децата?

Усилията за справяне със затлъстяването при децата включват премахване на силно преработени храни от хранителния им режим. В статия от 2022 г. в PLoS One група деца ядат минимално преработени храни като наблягат на зелени зеленчуци, говеждо и пълномаслено масло върху хляба си. От тях също се изискваше да пият около 250 мл. пълномаслено мляко всеки ден. Другата група деца се хранят нормално. Няколко месеца по-късно децата, които заменили минимално преработените храни в диетата си, имат подобряване на HDL холестерола си и съотношението общ холестерол/HDL холестерол също значително намалява.

Вижте още: Учени: Тези 4 чая забавят драстично стареенето 

Здравословни ползи ползи от консумацията на прясно мляко

Пиенето на пълномаслено, нискомаслено или обезмаслено мляко има и други ползи за здравето, според мета-анализ от 2021 г. в Nutrition and Metabolism. Пиенето на повече мляко е свързано с по-нисък риск от инсулт, сърдечно-съдови заболявания и високо кръвно налягане. Колкото повече нискомаслено мляко пиете, толкова по-малка е вероятността да развиете колоректален рак. Млякото също може да намали риска от диабет тип 2. Всяка чаша мляко от 200 мл., която пиете на ден, може да намали риска от метаболитен синдром с 13% и от затлъстяване с 16%. Млякото също намалява риска от остеопороза с 40%.

Какви рискове крие консумацията на мляко

Млякото обаче може да увеличи риска от рак на простатата, рак на стомаха и лимфом. И докато тази напитка може да намали риска от болестта на Алцхаймер, консумацията ѝ е свързана с увеличаване риска от развитие на болестта на Паркинсон. И накрая, пиенето на повече мляко може да бъде свързано с повече акне, но не изглежда да е свързано с ендометриоза или проблеми със зъбите.

Етикети:
Iwoman.bg

Още от Здраве


Реклама

Най-красивият грим за една жена е страстта.

Ив Сен Лоран

Най-четени | Най-нови


виж всички виж всички
Реклама