Какво да направите, ако имате лош ден?


Какво да направите, ако имате лош ден?
Снимка: iStock/Guliver

Викате на съседа. Завиждате на ваш колега, защото кариерата му се развива по-добре от вашата. Чувствате се неуспешни, защото не можете да управлявате списъка си със задачи. Прави ли ви всичко това лош човек? Според психолога д-р Сюзън Дейвид - в никакъв случай. Наличието на силни емоции е част от човешката природа. И единственото важно нещо е как точно се справяте с тях.

Д-р Дейвид е психолог в Медицинския университет в Харвард и редовно говори на TED конференции. Тя изучава ефекта на емоциите върху човек. Резултатите от нейното изследване показват, че хората с по-високо ниво на състрадание към себе си са по-мотивирани и успешни. Д-р Дейвид споделя практически съвети как да станете по-добри към себе си, особено ако сте в лошо настроение.

Не се опитвайте да прогоните или игнорирате нежеланите емоции

Д-р Дейвид дава аналогия с торта. Представете си вкусна шоколадова торта в хладилника. Сега се опитайте да игнорирате този факт. Колкото повече се опитвате да подтиснете този факт, толкова по-трудно става за вас. Същото е с емоциите.

Дейвид обяснява: "Проучванията за потискане на емоциите показаха, че ако човек отрича присъствието им или не им обръща внимание, тогава тези емоции само се засилват". Пренебрегването на неприятните чувства не ви дава контрол над тях, напротив, позволява им да ви контролират.

Приемете емоциите си, независимо какво чувствате. Те не са нито добри, нито лоши. Те просто са емоции.

ЗАЩО Е ТОЛКОВА ВАЖНО КАК ХАРЧИТЕ ПАРИТЕ СИ

Превключване към режим на наблюдение

Д-р Дейвид ни насърчава да разглеждаме емоциите си като източници на информация. Опитайте се да разберете какво причинява вашият гняв, ярост или стрес. Бъдете любопитни. Запитайте се какво ви казва тази емоция.

Следващият път, когато бъдете победени от неприятно чувство, кажете си: "Забелязах, че се чувствам... (посочете тук конкретна емоция)".

Например, може да сте нервни по време на работа. Вместо да казвате, че сте счупени, опитайте да кажете: "Виждам, че съм много напрегнат". Това ще ви помогне да разберете защо тази емоция ви кара да се чувствате така. По този начин премахвате елемента на преценка от уравнението, което ви позволява да стигнете до дъното на истината.

Използвайте резултатите от наблюдението, за да определите отговора

Ако поемете дълбоко въздух и разберете какво е предизвикало емоцията, ще бъдете на половината път към успеха. Д-р Дейвид казва: "Когато проявите интерес към чувствата си, тогава  сте на 50% по-близо до развитието на самочувствие".

Сега можете да определите допълнителен план за действие. В този момент харвардският психолог съветва да се запитате какво действие ще отговаря на вашите ценности.

Стресът може да бъде причинен от много неща. Но ако сте в състояние да определите източника му, тогава можете да започнете да мислите как да се справите с него.

Етикети:
Iwoman.bg

Още по темата


Още от Любопитно


Реклама
Реклама

Не приемайте себе си твърде сериозно. Знайте кога да се присмеете на себе си.

Холи Бери

Най-четени | Най-нови


виж всички виж всички
Реклама
Реклама