Пречат ли плодовете да горим мазнини

  • Пречат ли плодовете да горим мазнини
    Дата: Снимки: iStock/Guliver
Дата: 18.06.2019 Снимки: iStock/Guliver
Iwoman.bg

Във фитнес индустрията съществуват множество абсурдни митове, които, за съжаление, объркват трениращите и пречат на обикновения човек да постигне желаната форма. Един от тези митове е свързан с твърдението, че консумацията на плодове и по-специфично фруктозата в тях ще ни попречи да свалим излишните мазнини. Нищо не може да бъде по-далеч от истината! Бил съм свидетел на нелепи изказвания от вида на: "може да се консумират максимум два (различни) плода на ден", "фруктозата в плодовете вдига холестерола", "плодовете увеличават риска от появата на диабет" и много други. Истината е, че стратегическият прием на тези натурални храни може значително да ускори горенето на подкожни мазнини.

Защо обаче във фитнес средите фруктозата има лоша репутация?

Действително съществуват множество изследвания, които сочат, че с консумацията на фруктоза рисковете за здравето се увеличават пропорционално на приетото количество. В частност става въпрос за повишаване на инсулиновата резистентност, покачване на нивата на триглицериди, появата на метаболитен синдром, повишаване на риска от диабет тип II, сърдечни заболявания и др. Проблемът обаче идва оттам, че почти никой не си прави труда да изчита подробно научната литература.

Изследванията, които свързват приема на фруктоза с негативни последици за здравето, ползват като хранителни източници изцяло преработени храни, съдържащи високофруктозен царевичен сироп. Последното означава, че молекулите фруктоза са синтезирани и добавени по изкуствен начин. Това са например: шоколадови бонбони, сода, подсладен йогурт, замразени храни, консервирани храни, някои видове хляб, натурални сокове, вафли, зърнени закуски, сосове, енергийни напитки, сладолед и др. Следователно е грешка да се прави паралел между синтетично придобитата фруктоза и тази в плодовете.

"Парадоксът на плодовете"

Разликата в ефекта от консумацията на високофруктозен царевичен сироп и фруктоза от натурални храни поражда така наречения "Парадокс на плодовете". Парадоксът е, че изследванията, които ползват "естествена" фруктоза, демонстрират коренно противоположни резултати, а именно: по-бързо горене на мазнини, нисък апетит, понижен риск от сърдечни заболявания и т.н. С други думи консумацията на плодове не води до затлъстяване и до влошаване на здравето. Разбира се, тук става въпрос за твърда храна, а не за натурални сокове, фрешове и прочее.

Как да използваме плодовете, за да горим мазнини?

Ако сте в добро здраве, консумацията на достатъчно плодове трябва да бъде едно от основните оръжия в личния ви арсенал за борба с излишните килограми. Плодовете помагат по няколко начина:

На първо място, простите захари в тях (най-вече фруктозата) забързват метаболизма като засилват преобразуването на неактивния хормон на щитовидната жлеза т4 (тироксин) в т3 (трийодтиронин). Нещо повече - поддържането на състояние на енергиен дефицит прекалено дълго доказано води до редуциране нивата на т3 и съответно до забавяне на метаболизма. Това означава, че ако консумираме достатъчно плодове по време на диета, може до голяма степен да предотвратим посочения негативен ефект.

На второ място, когато единственият източник на вългехидрати в диетата са плодовете (които не съдържат нишесте) и зеленчуците, подкожните мазнини започват да се топят по-бързо от парче масло върху горещия пясък на Сахара. Разбира се, за да се постигне този ефект са необходими лек енергиен дефицит и чести посещения на фитнес залата (4 - 6 дни седмично). Ефектът се дължи на факта, че приемът единствено на плодове и зеленчуци, особено в състояние на дефицит, няма как да запълни гликогеновите депа в мускулите (фруктозата доказано запълва само тези в черния дроб). Когато посочените резервоари се държат полупразни, а ние продължаваме да тренираме, се създават идеални условия за горене на мазнини.

На трето място, но не и по значение, плодовете са нискокалорични и ни държат сити за дълго време благодарение на богатото си съдържание на фибри и вода. Друг позитив е и естественият им сладък вкус, който за някои хора е достатъчен да замени глада за сладки "джънк" храни.

За финал, плодовете са чудесен източник на енергия преди тренировка (30-40 минути) и след физическа активност за бързо запълване на гликогеновите депа в черния дроб. Друго чудесно тяхно приложение е като здравословна междинна закуска. Голяма част от моите клиенти предпочитат да ги комбинират с млечни продукти.

Автор: Атанас Велев, bodyconstructor.com

Instagram

Етикети:

Общо коментари | 0  Напиши коментар
Твоят коментар
Съгласявам се с общите условия за ползване на сайта
Всички полета са задължителни.
Коментарите подлежат на коментар.