Разбиваме 13 мита за тренировките и храненето


Разбиваме 13 мита за тренировките и храненето
Снимка: iStock/Guliver

Жените тренират ръце, а мъжете – крака, коремът се сваля с коремни преси, без тежести не се правят мускули и още 10 мита за тренировъчния режим. Индексът на телесни мазнини наистина е отживелица; Няма тренировъчна програма, обаче, която може да компенсира неудачните хранителни навици.

1. Кардиото е единственият ключ към отслабването – фитнес мит за начинаещи

Преди над 20 години повечето инструктори вярваха, че това е верният път. Но изследванията показаха, че има много повече и по-големи фактори в уравнението на отслабването от кардиото. Силовите тренировки и диетата играят главна роля. Сега знаем, че над 70% от резултатът идва от това колко добре спазваш хранителния си режим, а не колко дълго тренираш. Разбира се има и изключения, но те са елитни спортисти – изключения идващи да потвърдят правилото, а именно, че добавянето на няколко силови тренировки и малко фини настройки на режима могат да ви отведат там, където искате по-бързо, по-ефективно и по-здравословно.

2. Ако вдигам тежести, ще стана "културистка" – мит за тренировката номер 1 сред жените

Няма жена, влязла или не, в залата, която да не е била сполетяна от тези разсъждения. Това е вечната парадигма за това как тренировката с тежести ще увеличи обема на мускулите при жените до неузнаваеми размери. Вие неусетно ще придобиете облика на дългогодишен тежкоатлет или най-малко културист от стълбичката на Мистър Олимпия.

Изброявам само няколко причини това да не е вероятно да се случи:

- Няма тестостерон, няма мускули. При жените той е с 15-20% по-ниска концентрация, което е критично при изграждането на мускули. Освен това при дамите са по-високи и нивата на други два хормона противоположни на тестостерона – естроген и прогестерон.

- Тренировките, обвързани с повишаването на мускулната маса, не импонират на обичайната тренировка за едно момиче в залата. Те са свързани с големи тежести (разбирайте над 80% от максималната сила за дадено упражнение), серии от 6-10 повторения и дълги почивки, често достигащи до над 2 мин.

- Не тежестите, а храната са причина за вариациите в теглото на трениращия, а заедно с това и в обема на неговото тяло. Казвам тяло, защото обем, постигнат със свръхприем на храна, често се дължи на мазнини и водна задръжка, но не и на мускули.

3. Ако нямаш 6 плочки значи не си „фит“ – мит за формата и тренировките

Да си във форма, да си здрав не означава само да изглеждаш като фитнес модел. Да си във форма не е размер, а усещане, не е как изглежда тялото ти, а какво можеш да правиш с него.

Ще ви дам за пример случай от практиката ми. Имам клиенти, които просто не желаят да бъдат подлагани на каквито и да е рамки в храненето, но обожават тренировките си. Рядко някой от тях има „здрава преса“, но за сметка на това не веднъж съм ги виждал да засрамват с уменията си по-добре сложени от тях хора във всяко едно отношение – силови възможности, издръжливост, мобилност, скорост на възстановяване.

Това е много показателно за тяхната спортна форма, за умението и възможностите, които има тялото им. Защото „fit“ е състояние на добро здраве и способност да изпълнявате различни спортни дейности и ежедневни активности.

4. Жените тренират крака, мъжете ръце – митове в тренировките за нея и за него

Добре, това може би не е мит, но е водещ мотив за тренировка, както при жените, така и при мъжете. И ако до някъде мога да оправдая поведението на жените, то това на мъжете е крайно нерационално.

Тренирайки само горната част на тялото си, пренебрегвате най-голямата мускулна група, най-енергоемката и в голяма степен тази, която може да участва най-активно в повишаване нивата на тестостерон, чрез спорт.

Не по-малка е грешката допускана и от нежния пол, вглъбявайки се в натоварването на бедрата и седалището. Често това е свързано с много нехармонично оформяне на мускулатурата.

В ера, в която прекарваме все повече време седнали пред монитора, е задължително да тренирате мускулатурата на гърба, раменния пояс и тази на кръста. Почти неизбежни са проблемите свързани със заседяването и пропускането на превенцията им, за да направим 37-то упражнение за деня за дупе, е „престъпление“.

НАУЧЕТЕ ОСТАНАЛИТЕ МИТОВЕ ТУК!

Етикети:

Помогнете на новините да достигнат до вас!


Радваме се, че сте с нас тук и сега!

Времената са трудни и ние имаме нужда от вашата помощ.

Всяко дарение ще бъде предназначено за екипа на iWoman.bg. Благодарим ви!

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд ЕООД

IBAN: BG53UBBS80021021528420

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за iWoman.bg

Iwoman.bg

Още по темата


Още от Спорт


Реклама
Реклама

Ако мъжете не трябва да бъдат агресивни, за да бъдат приети, тогава жените няма да се чувстват принудени да бъдат покорени.

Ема Уотсън

Най-четени | Най-нови


виж всички виж всички
Реклама
Реклама