Учени създадоха лекарство, което може да замени интензивните упражнения

Снимка: iStock

Учените са тествали успешно ново лекарство, което може да имитира ползите от строг режим. Екип от университета на Флорида в САЩ тествал лекарството върху затлъстели мишки, което успяло да ускори метаболизма им и да увеличи мускулния обем, съобщава Euronews.

Вижте още: Коренът от тази билка е лек при безсъние

Редовните упражнения имат огромен положителен ефект върху вашето здраве, с доказани ползи за хора със сърдечно-съдови заболявания и диабет. Освен това физическата активност се свързва и с по-добро здраве на мозъка и намаляване на стреса, депресията или деменцията, според Националната здравна служба на Обединеното кралство (NHS).

Световната здравна организация (СЗО) препоръчва между 2,5 и 5 часа седмично умерено интензивни дейности, но за съжаление 25 процента от възрастните и 80 процента от юношите не следват тази препоръка.

За да извлекат ползите от физическата активност, учените са търсили от години начини да възпроизведат дори малка част от тези ползи за здравето – и изглежда, че може да са успели.

Екипът, ръководен от професора по фармация на Университета на Флорида Томас Бърис, тествал това ново лекарство, наречено SLU-PP-332, в продължение на 28 дни и публикува резултатите си в Journal of Pharmacology and Experimental Therapeutics.

Лекарството е част от предложен клас лечения, известни като „миметици за упражнения“, които имитират физиологичните реакции, свързани с физическата активност.

„Това съединение основно казва на скелетните мускули да направят същите промени, които правят по време на тренировка“, казва проф. Бърис.

Вижте още: Бира или вино, ето кой е по-вредния алкохол

Учените забелязали, че мишките от експеримента са увеличили енергийния си разход, което означава, че са изгорили повече калории, без да променят навиците си.

Освен това мишките са натрупали по-малко мазнини в телата си и са подобрили метаболитните си системи.

По време на физически упражнения тялото се нуждае от повече кислород и енергия и тези метаболитни промени могат да се наблюдават на клетъчно ниво.

По време на изпитването изследователите са се фокусирали върху естрогеновите рецептори (ERR), открити в клетките. ERR се намират в части на тялото, които изискват много енергия, като мускулите, сърцето и черния дроб, и се засилват от физическа активност, ефект, който SLU-PP-332 възпроизвежда.

Когато лекувате мишки с лекарството, можете да видите, че метаболизмът на цялото тяло преминава към използване на мастни киселини, което е много подобно на това, което хората използват, когато постят или спортуват“, казва проф. Бърис.

Мишките в проучването са натрупали 10 пъти по-малко мазнини, губейки 12 процента от телесното си тегло в сравнение с контролната група.

„Те изразходват повече енергия само за да живеят“, добави Бурис.

Ако бъде разработено успешно, лекарството може да има благотворен ефект върху хора, страдащи от затлъстяване, диабет или за възрастни хора, които имат загуба на мускулна маса с течение на времето.

Това може да поддържа хората по-здрави с напредване на възрастта“, кавза проф. Бърис.

Вижте още: Офталмолози: 4 ежедневни навици, с които скапваме здравето си

Въпреки че първоначалните резултати от изпитването изглеждат обещаващи, необходими са допълнителни изследвания, включително странични ефекти, преди да могат да започнат изпитвания върху хора.

Още от Здраве

Понякога умът има нужда от време, за да приеме онова, което сърцето вече знае.

М.Анджело